Spångens gästgivaregård


VÄRLDENS GODASTE SMÖRGÅSBORD!

Dussintals sillsorter prydde bordet med favoriter som inlagd strömmning, kräftfylld-, senaps-, gräddsill, lök-, brandeviks-, brännvins- och vitlökssill. Det fanns patéer, syltor och hemmagjorda leverpastejer (de krämigaste jag någonsin ätit), kallskuret med rostbiff, kalkon, saltrulle, skånska skinkor, fisk och skaldjur såsom rökt ål, gravad och rökt lax, makrill och räkor.
Varmrätterna bestod av Janssons fretselse, egna köttbullar, prinskorvar, rödkål, chili-con-carne pch stek ägg med bacon. Allt serverades med olika hemmagjorda såser, marmelader, sylt, egenodlade grönsaker och nybakat bröd av olika slag.


Det bästa av allt var ändå utbudet av dessert- godis- och fruktbordet. Med pajer av blåbär, choklad, daim och fryst cheesecake kunde man sätta pricken över i:et.
Dock var jag ju även tvungen att smaka på den skånska äppelkakan med vaniljsås, chokladmoussen, brylepuddingen, fruktsalladen, spettkakan, marängerna, citron, hallon- och vaniljfromagen och för att inte tala om de egenodlade bären som låg som dekoration på faten.


Avslutningsvis smakade det bra med salta kex och ostbricka där ostutbudet var lika stort som rätternavid de övriga borden och självklart karamellerna i de gammaldags glasskålarna. Jag var till och med tvungen att ta med mig en strut därifrån.


Jag har ätit annat än sockerärtorna (jag lovar!) men smaken av egenodlade sommarärtor är gudomlig! Jag tror att jag åt upp alla som fanns.. Hoppas de har fler nästa gång!


Lilla Sniff fick följa med på vår weekend och med tanke på att skogen låg runt knuten passade det perfekt!

Att smörgåsbord på Spången blir ett återkommande evenemang är numera en självklarhet!




Kommentarer

Varsågod och kommentera:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0