Lite gnet 2

Under Eventdagarna i Göteborg träffade jag många trevliga och potentiella framtida kunder och samarbetspartners eller helt enkelt viktiga kontakter att ha. Vad som däremot etsade sig fast på min näthinna var de mindre trevliga utställarna eller rättare sagt oacceptabelt otrevliga människorna i montrarna.

Veklighetsbaserat exempel 1:
En mindre eventbyrå ställde från Göteborg, under dagarna, ut med en underbar monter med mycket tyg, ljus och och stilfull inredning. Folk lockades till att söka information genom att läsa de fina broschyrerna företaget valt att trycka upp. När jag och min klasskamrat Denise kom fram till montern steg den ena kvinnliga utställaren fram till oss med världens leende på läpparna och sade med glad röst:

- Hej hej, varsågod och ta en broschyr. Vart kommer ni ifrån?

Varpå hon ryckte tag i min namnbricka och läste Eventutbildningen Landskrona.
Med ett ansiktsuttryck som lyste av avsky drog hon på munnen och sa ironiskt:

- Jaha, vi har i alla fall inte utrymme för några praktikanter!

Chockad stod jag som förstelnad medan Denise som är mer rapp i munnen och har svar på tal svarade:

- Ja men vi vill inte ens söka hos er!

Kaxigt kan det tyckas men surt vände hon på klacken och hälsade på någon annan med samma trevliga leende som innan. Det mest otroliga var att alla studerande både från vår klass och den nya hade blivit bemötta på exakt samma sätt från samma eventbyrå.

Vilken stil! Jag tror inte att hon insåg att företaget plötsligt miste 60 potentiella kunder inför framtiden plus alla de vänner som vi berättat historien för inklusive hela ledningsgruppen och alla våra föreläsare som arbetar inom eventbranschen.

Verklighetsbaserat exempel 2:
Ett stort kongresscenter från Västerås ställde ut under mässan. En äldre kvinna i 60 årsåldern stod som ansvarig när jag passerade. Glatt hälsade jag på henne och berättade att jag själv kommer från Västerås. Hon stod hela tiden och smaskade på en godis. Efter några minuters samtal kom vi även här in på att jag var/är studerande som blivit inbjuden till Eventdagarna. Mitt under en mening vände hon på klacken, ställde sig med ryggen mot mig och började prata med en annan passerande, tydligen mycket mer intressant.

Jag förstår inte denna ständigt nedvärderande attityd?!? Hade hon fortsatt att lyssna hade hon snart fått veta att jag själv är egen företagare, har goda kontakter inom branschen och eventuellt är intresserad av att förlägga något evenemang i detta center. Men nej! Nu vet jag vilka jag inte ska använda och aldrig rekommendera! Tyvärr...




Kommentarer

Varsågod och kommentera:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0