Dagens hjältedåd?

I onsdags kväll tog jag skydd inne på Lunds centralstation mot blötsnön som föll ner mot marken. Det befann sig ett tiotal andra resenärer som tänkt likadant som mig. När jag kom uppför rulltrappan såg jag hur restaurangen Asia Express's dörr stod på glänt. Jag gick närmare eftersom det såg mycket misstänksamt ut. Restaurangen var helt nedsläckt och hade stängt mer än en och en halv timme tidigare. Jag såg att flera resenärer såg lika fundersamma ut som jag men uppenbarligen tänkte de:

- Nåja, det är inte mitt problem.

Efter att jag undersökt närmare (vilket polisarbete!) talade jag med någon av mina medresenärer om den öppna dörren. De verkade inte bry sig. Olåst eller uppbruten, har var jag tvungen att göra något. Hade jag låtit restaurangen stå öppen kunde ju vem som helst gå in och plocka på sig diverse trevliga produkter, drycker och matvaror. Jag lyfte därför luren och ringde 114 14. Efter att ha stått i kö kom jag fram till en kvinnlig polis och fick förklara läget. Hon bad mig gå och titta på dörren för att se om det kunde ha skett något inbrott eller om någon var kvar i restaurangen. Hjärtat dunkade. Allt såg lugnt ut!
Polisen talade med ledningscentralen, tackade därefter för tipset och skulle se till att någon undersökte saken närmare.

Tråkigt nog anlände mitt tåg i precis det ögonblicket och jag var tvungen att hoppa på för att överhuvudtaget komma hem.

Det hade varit intressant att få reda på utgången men om jag någonsin får veta det visar sig i framtiden.
Jag tyckte i alla fall att det var dagens hjältedåd för min del!



Kommentarer

Varsågod och kommentera:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0