Min starka mormor

När jag var liten spenderade jag otroligt mycket tid hos min mormor och morfar. De var som ett par extraföräldrar när mamma arbetade och jag älskade att spendera min dagar och nätter hos dem. Vi åkte på semester och vi firade högtider tillsammans.

Min mormor har alltid varit en riktig krutkärring. Hon hoppar fram och tillbaka i köket och hon vill hinna med allt. Hon älskar att cykla till sjön, gå i kyrkan och plocka blommor. Hon älskar att laga mat, att baka och att måla. Min mormor är också konstnär och jag tror att de flesta i vår släkt har flera av hennes tavlor. Min mormor tycker om att bada näck, att åka båt på sommaren och att åka skidor på vintern. Hon tycker att det är fantastiskt när det kommer folk på besök och när vi hittar på äventyr. Hon har alltid varit en stark kvinna med klar röst och med dynamit i handlingarna. För henne har det alltid varit viktigt att man ska sträcka på ryggen, kämpa framåt och samtidigt alltid leva i nuet.

Men för fem år sedan fick min mormor bröstcancer. Och med de starka medicinerna som följde försvann mycket av den orken och kraften hon alltid haft sedan ung. Hon fick komplikationer genom att behandlingen satte sig på lungor och hjärta. Min handlingskraftiga och själsstarka mormor började brytas ner.
Mormor friskförklarades efter några år men de starka medicinerna avlöste bara varandra.

I fredags åkte mormor in på sjukhus. Lungkapaciteten har sakta men säkert sjunkit och hon fick hjärtflimmer. Snart har mormor legat på lasarettet i en vecka och hon blir allt sämre. Min starka mormor vill inte ge upp men det är som att alla krafter försvinner när hon ligger där. Hon har aldrig gillat sjukhuset, hon vill hem men hur ska hon kunna göra det när hon måste få hjälp på plats?

Mormor, du måste kämpa! Du har sagt att livet är en gåva och du är väl inte beredd på att ge upp det ännu?





Kommentarer
Postat av: Titti

Tråkigt att höra att hon är dåligt :(

Det kommer att gå bra :D du kan nog ge mycket till henne så hon blir bättre, ge henne lite av din energi :P

2010-05-12 @ 22:43:12
URL: http://missdidi.blogg.se/

Varsågod och kommentera:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0