Tacksamhetsboken

Tacksamhetsboken är som en hjälte i vardagen, ett under, ett mirakel och ett ljus i mörka kvällar.
Den ger en känsla av att jag aldrig är ensam. All den längtan, kärlek, spänning och alla de minnen jag har delar jag med någon annan. Någon jag tycker mycket om!
En tacksamhetsbok borde finnas i alla förhållanden. Inte bara i ett kärleksförhållande mellan kvinna och man, man och man eller kvinna och kvinna utan också mellan vänner, barn och föräldrar och kollegor. I alla former av relationer.

Jag har gått och funderat på en tacksamhetsbok sedan länge tillbaka. När jag fick tipset från en vän tyckte jag genast om den kreativa idén. Men bara för att man äger en tacksamhetsbok betyder det inte att det är något fel i ett förhållande. Det är vetskapen om att jag gör någon annan lycklig som räknas. Men det är egentligen inte min förtjänst att jag gör min partner lycklig, det är ju han som har gjort mig glad under dagen. Det jag gör är att uppmärksamma hans många goda gärningar.


Skapa en tacksamhetsbok:

1. Köp en bok i önskad storlek (själv hittade jag en vacker svart bok i sammet med ett ingraverat mönster på framsidan, gjort på återvinningsbara material åldersbevarande och syrafritt och svanmärkt papper, 99:- Akademibokhandeln. Du kan lika gärna göra en själv och klippa och klistra efter önskat utseende. Köp dock helst en bok med hård rygg så den blir tåligare).

2. Börja skriva (gärna i flera olika färgerför varje dag, skriv datum så att du varje gång kan gå tillbaka och minnas).

OBS!!! Inga negativa saker får stå i boken, även om det bara är något litet såsom: "tack för att du blev glad igen även om du var ovanligt sur under dagen"..Till och med meningar som: "..ibland kan jag vara tjurig.." bör undvikas eftersom man genast börjar tänka "värst vad han/hon tjatar om det där", "ja han/hon är faktiskt tjurig ganska ofta". BIG NO-NO!! OBS!!!

3: Avsluta, gärna med något fint som kommer direkt från hjärtat. Nu är du så uppe i varv av glädje att det till och med kan flöda ur dig.

KOM IHÅG!! Båda ska skriva, detta är ingen enmanna-sak, utan en chans för båda att visa sin uppskattning till varandra.

4: Högläsning!! 


Exempel på sida ur tacksamhetsboken:'

Älskade kärlek, jag är så tacksam för:

- att du kröp tätt intill mig imorse och värme min frusna kropp
- att du kokade kaffe åt mig och hjälpte mig på med ytterkläderna
- det fina smset du skickade till mig på lunchen
- att du kom och hämtade mig vid stationen efter jobbet
- den underbara middagen du gjorde iordning och för att du diskade efter maten
- alla mysiga pussar
- att du påminner mig om att du älskar mig

Du ger mig fjärilar i magen!
Din föralltid <3

Se det positiva i saker och ting och uppmärksamma det. Att få höra något så litet som att man "ställt undan skorna den andra alltid ställer framför dörren och jämt snubblar över" ger direkt en lyckokänsla, det ljusnar upp inuti kroppen och det känns så mycket lättare. Tänk att han/hon tänkte på det i alla fall. Och är det något den andra glömde skriva så gör det inget. Det kanske kommer nästa gång eller gången efter det?!?
Keep it up!!

Tack för tacksamhetsboken!


Kommentarer

Varsågod och kommentera:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0