Galakväll 20090316 på MalmöOperan

~~DAGEN D HADE ANLÄNT~~

Träningsvärk efter söndagens hårda arbete och med kanske lite för lite sömn i kroppen ringde klockan redan vid sex. Två timmar senare stod jag 'ready-for-fight' på operascenen och podierna gjordes klara och bågarna restes.



Soundchecket av Malmögruppen Miriam Aida och Bossa Electrica tog en aning lång tid och tillräckligt för att göra mig otålig och rastlös.
Men när Andreas Johnson kom fram till micken förändrades situationen. En privat konsert utan skrikandes tjejer vid scenkanten och med en tom operasalong var häftigt och att sitta längst fram händer inte varje dag.

(Har alltid tyckt att Andreas är aningen sliskig men efter att nu har träffat honom inser jag hur media lätt förstör en människa och bygger upp en image kring artisten.
Skön, trevlig och avslappnad!

Ingen Carola- toffel här INTE!!)





Efter lunch var det dags för Annes entréflygning och jag fick sitta med rökmaskinen och headset ett tag för att kunna hålla kontakt med ljud- och ljus rummet.

Innan den tekniska genomgången gjordes en snabb riskbedömning och jag blev tilldelad uppgiften att tejpa kablar som eventuellt kunde utgöra en risk för kvällens galapublik.
Den tekniska genomgången blev ett snabbtest av in- och utgångar och jag skrattade riktigt mycket av Anders Johanssons förvirrade tillstånd av när han skulle in och ut.
Tur att han inte vet vad som sades av killarna i ljud- och ljus rummet.



När alla var ombytta och klara, headset var på plats och Anne fasthängd uppe i taket drogs hela alltet igång. Snacka om en förstaklassig entré av Anne som hissades ner i judas sele till musik från Eldfågeln och blixtrande lampor. Applåderna från 1500 personer fyllde hela salongen och efter en timmes show med föreläsare och uppträdande av Miriam Aida och Anders Johansson (så sjukt rolig) väntande pausen men förfriskningar och mat.



21.00 och the show must go on!
Jag mötte upp Pros & Cons i foájen (dörr B) för att hjälpa dem in i deras nummer. Samtidigt som jag fick ständiga order från Mathias i högerörat (- Är Pros & Cons på plats? -Stand by Pros & Cons) smög vi försiktigt in i salen och på hans kommando (- Pros & Cons entré) visade jag tecken med handen och gruppen rusade in med hejarrop i salen.

Strax efter 22 var föreställningen slut (efter Andreas Johnsons slutnummer 'Sing for me') och minglet som följdes var trevligt men med en trötthet som sakta smög sig på. Rivningen av scenen som följdes och nermonteringen av strålkastare, lampor och filmduk tog sin tid och klockan 01.00 lämnade vi operan för att köra hemåt.
Timmen senare stupade jag i säng, nästan helt avsvimmad.
17 timmars arbetstid är inget jag är van vid, men med många nya erfarenheter i bagaget skulle jag kunna göra samma sak om och om igen.

Ps. Den natten sov jag 4 timmar innan det var dags att stiga upp igen- snacka om sömnbrist...


Slutsummering av min insats från Mathias:

- Lovisa, du har verkligen varit duktig de här dagarna. Det är härligt att du tar initiativ och visar att du vill hjälpa till. Många som kommer och som är artister i grund och botten ställer sig frågandes till att rigga och montera innan shower. Du fick automatisk respekt av alla på operan när du visade sådant stort intresse.


Kommentarer
Postat av: Ida

vet du, jag är sugen på att gå där du går nu :)

2009-03-18 @ 18:03:07
URL: http://idabjornstrom.blogg.se/

Varsågod och kommentera:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0