Två veckor innan premiär

Efter en förfrågan om hur det står till med musikalen och om intresset kring denna vill jag självklart uppdatera om händelserna kring detta.

Efter flera veckors träning återstår snart premiären och speldagar i augusti. Alla medverkande har lyckats så otroligt bra och jag är imponerad av det arbete som många lagt ner i sommarens uppsättning och SVERIGEpremiären av Det susar i säven.
Jag är förvånad över att den inte satts upp professionellt i landet tidigare med tanke på den vackra historien och de genomtänkta låtarna.

När padda, mullvad, råtta och grävling umgås uppstår det alltid något som lockar oss övriga till skratt. När Överste vessla och hans kompanjoner vesslorna träffas tätnar alltid luften lite. När smådjuren leker vid vattenbrynet smälter våra hjärtan och när Louise och Padda finner varandra i det mörka fängelset blomstrar vänskapen och kärleken.
Jag tror att det inte finns ett öga torrt när padda förgäves försöker få rätten att ändra sitt domslut mot honom om 20 år i fängelset medan de elaka vesslorna överöstar alla inklusive domaren med sina hurrarop och ruskiga kommentarer. Det är till och med svårt att själv gå in på scen efter en stund som denna. Men när Louise och padda tafatt försöker komma varandra lite närmre har man snabbt glömt den hemska rättsscenen.

När man arbetar med en blandning av professionella och amatörsskådesplare blir upplägget av historian en helt annan sak. Alla kan dela med sig av sina tidigare erfarenheter och skratten som klingar i salen är rungande härliga. Men vare sig det handlar om en felsägning, egenöversättning till danska eller trampande på varandras fötter i valsdansen vet alla att det är tillåtet. Det är en känsla som jag hoppas att alla kan ta med sig, även ut på de stora scenerna i Sverige. Tappar man lusten och glädjen att spela, tappar man även känslan av tillfredsställelse inför en fortsättning.


Vid repetitionerna av musikalens sista scen möts padda och Louise igen efter ett uppehåll från varandra. Känslorna är nervösa men samtidigt mycket kärvänliga och nyfikna- nästan exhalterade!
Innan genomdraget kommer jag (som spelar Louise) och Olof (Padda) överens om att ändra innehållet och ändra om scenen till vårt gemensamma bröllop.
Men när regissörens rop kallar oss till rep kallnar idén. Alla övergår till ett professionellt tillstånd i sina roller.
Louise kommer in i stora salen.

Padda utbrister:
- Louise... men vad gör du här?

Louise:
- Tja, du bjöd ju mig till ditt bröllop, inte sant?

Jag ser mig runt omkring i salen, alla medverkande har stannat upp och plötsligt utbrister alla i gemensam skrattsalva. Jag står frågande kvar tills jag inser mitt misstag av att säga bröllop istället för manusets ursprungstext FEST.

Vid genomdraget av musikalens andra akt träffas grävling och padda medan råtta och mullvad kommer indragandes med paddas ståtliga vagn. Innan detta överraskningsmoment sker utbyts följande dialog:

Grävling:
- Jaha, vad tycker ni? Ska vi berätta nu?

Padda:
- Hör nu, pojkar. Vad är det nu?

Mullvad:
- Oh, ja. Kom igen Grävling. Jag kan inte vänta tills jag får se hans min.

Råtta:
- Vi kan lika gärna göra det.

Grävling:
- I så fall. Padda, vi har en liten överraskning till dig.

Padda:
- En överraskning. (Byter till danska)  Har ni en lille overraskelse? Den lille, lille overraskelse.

Grävling:
- Ja, den lille overraskelse. Du skal få den lille lille overraskelse. Ja de skal du.

Padda:
- Ja en lille overraskelse. Jamen hvad er det? Ojoj.. en lille overraskelse for mig.

Så fortsätter de tills ingen längre kan hålla sig för skratt. Vi andra ligger redan dubbelvikna.


Läs mer
om Det susar i Säven HÄR

KÖP biljetter via mig och få 25 % i rabatt. Skriv nedan i kommentarerna om intresse finns!

Vuxna: 135 kr
Barn t o m 12 år: 90 kr
Barn under 5 år: Gratis

OBS! Rabatten är redan avdragen. OBS!

Kommentarer

Varsågod och kommentera:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0