Artikel 20090618 Sydsvenskan


Regissören Fredrika Tungström tycker miljön vid ån är perfekt för "Det susar i säven". Till höger om henne: producenten Mathias Dümmatzen och Alexandra Johannesson, regiassistent.
Foto: Niklas Wihlborg


Av NIKLAS WIHLBORG,
Publicerad 18 juni 2009 8.10 | Uppdaterad 18 juni 2009 8.59


I sommar blir det återigen musikalteater på Spelplatsen i Hög.
Efter succén med Ronja Rövardotter blir det nu den klassiska engelska sagan "Det susar i säven".


HÖG. - En perfekt efterföljare som känns som den är gjord för att spelas här vid ån, tycker regissören Fredrika Tungström.


Rumpnissar och rövare ersätts av herr Padda, herr Mullvad, herr Grävling och herr Råtta.


- Det är i samma anda, men ändå något nytt. Jag skulle vilja säga att sagan är ett av Englands svar på Astrid Lindgrens berättelser, säger producenten Mathias Dümmatzen, som också översatt musikalen från engelska till svenska.


- Vi har försökt behålla en gammalmodig engelsk ton i språket, men utan att det för den delen ska bli stolpigt och svårt, säger han.


Musikalen är en familjeföreställning och regissören Fredrika Tungström hoppas att den ska locka en bred publik.
Även om den visuellt tilltalar barn med roliga djurkaraktärer, menar hon att det finns en välskriven saga och en samhällsskildring i botten.


- Jag tycker det är en föreställning som alla kan ha behållning av, säger hon.


"Det susar i säven" blir Fredrika Tungströms andra musikal som regissör. Debuten skedde vid Ronja Rövardotter för två år sedan.


- Sedan dess har jag mest jobbat som musikalartist och bakom scenen, men när det här kom kändes det rätt att regissera igen. Jag trivdes bra med den arbetsfördelning som vi hade sist och vi är ett bra team som fungerar bra i hop, säger hon.


Ensemblen består av 22 personer. De största rollerna spelas av professionella artister, medan resten av skådespelarna är amatörer.

- Det är kul med den här blandningen och jag har stora förväntningar på alla. Efter castingen i våras var jag mycket nöjd med de personerna som vi hittade, säger Fredrika Tungström.


På måndag börjar repetitioner och snart ska Paddeborg växa fram längs med Lödde å.


Kommentarer

Varsågod och kommentera:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0