William- den lilla pojken med ett STORT hjärta

Det fanns en gång en liten pojke. Han hette William och var tre år, skulle snart fylla fyra. Det visade han stolt för mig på sina fingrar. William var liten, söt och tillbakadragen- Men... han hade ett problem. Ett ganska stort sådant. William hade cancer och var mycket svårt sjuk. De andra barnen såg det, de vuxna såg det och jag kunde inte undgå det - Det syntes lång väg. Hans huvud var kalt, som gjorde att ögon och öron verkade stå ut mer än normalt. Han hade tunna armar med plåster som täckte de största stickhålen och såren. Under tröjan, på magen syntes ett stort rött ärr och bredvid naveln satt en kanyl inopererad i huden. Jag frågade om det gjorde ont när doktorn stack honom.

-          Nä, svarade han. Jag sade bara 'Aj'.


När han slog sig ner bredvid mig suckade han högt och utbrast:

-          Skönt att vara utan mamma och pappa ett tag!

Om det var sista gången han sade så vet jag inte. En dag blir han kanske utan dem när han lämnar jordelivet. De kanske står kvar här på moder jord och inser att deras barn fick gå först, innan dem.


Men vad jag insåg under mitt korta möte med William var att även om hans kropp var späd och tunn, slog där under huden ett mycket stort och starkt hjärta.


Kommentarer

Varsågod och kommentera:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0