Psykologisk inbjudan!

Något som jag funderat över och även beprövat är hur jag kan skapa en layout där jag vill framföra ett budskap men samtidigt undvika att göra det för tydligt för mottagarna. Ett slags psykologiskt tanke-buskap i det hela!

Ett exempel på detta är när jag skapade en inbjudan till en privat fest jag skulle arrangera. Jag älskar blommor, speciellt orkideer och valde därför att prova att göra layouten med ett utseeden som liknade just en orkidée. Självklart hade jag en baktanke, inte för att jag kräver en present varje gång jag får besök, utan för att jag ville testa hur stor inverkan mitt inbjudningskort och min layout hade på deltagarna.

Och resultatet blev precis som jag tänkt mig. Jag fick inte vilken blomma som helst, jag fick en orkidée! Och jag fick inte bara en, jag fick två (från två olika personer dessutom), till och med ganska lika just den orkideen jag hade på inbjudningskortet!

Intressant studie med andra ord!





Kommentarer

Varsågod och kommentera:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0