Rapport från Melodifestivalen





Så var det idag dags för eventkoordinatorutbildningens backstagebesök hos Melodifestivalen eller studiebesök som man också kan kalla det.
Malmö Arenas projektledare, en aningen stressad och irriterad, och Blixten & co produktionsledare mötte oss för en genomgång om arenans bakgrund, faciliteter och arrangemang och hela Melodifestivalens koncept och uppbyggnad. Mycket lärorikt att samlas i logen som tilldelats oss men samtidigt frustrerande eftersom vi hela tiden hörde artisternas genomgång utanför. Det är klart att vi längtade efter att få komma in i arenan och se hela kreationen. Efter en och en halv timme fick vi då äntligen chans att komma in på den riktigt spännande delen av besöket. Lagom till Pernilla Wahlgrens låt satte vi oss på stolarna med scenen, kameror och kranlyftar framför oss. Nedanför smattrade kamerorna från nyfikna journalister (inte på oss då utan mer på stjärnan på scenen).

Dagens roligaste citat av producenten nere på publikgolvet:
- Så nu har Wahlgren-familjen kommit. Och det är bara Malmösläkten (pekandes på oss på läktaren).

Sammanfattning av låtarna (som vi hörde):

NEO 'Human Frontier': Bra låt men däremot satt jag länge och försökte gissa vem det var. Mina tankar gick som följer:
- Ja det måste vara Pernilla.. nej nej, det är nog Sibel eller det måste vara Pernilla.
OCH så visade det sig vara en kille.. hmm..

Lovestoned 'Thursdays': Tråkig!!! Med stort T efter att jag den tredje gången fyllts med tonerna av en blandning av arabisk- och balkanintro. Plus att det lät falskt. När jag satt på min stol och lyssnade på föreläsningen kom det automatiskt fram en rysning som följdes av ett -huuuh.. Hoppas bara inte att produktionsledaren trodde jag menade honom!

Anna Bergendahl 'This Is My Life': Fin låt men ingen melodifestivalsång som kan locka de forna sovjeländernas röster. Och det är ju dem vi måste få med på vår sida.

Pernilla Wahlgren 'Jag vill om du vågar': Bra som direkt sätter sig på hjärnan. Däremot hade jag glömt bort melodin två timmar senare. Frustrerande och som den envisa musikmänniska jag är var jag tvungen att åka hem igen bara för att lyssna igenom låten ännu en gång (tjuvlyssningssidan på svt.se)




 













Kommentarer

Varsågod och kommentera:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0