4 dagar på Malmöfestivalen

Sedan fredags har jag arbetat som artistvärdMalmöfestivalen. Jag har träffat många nya människor och ansikten, några föräldrar till uppträdande barn, några komiker, några artister och en hel del backstagepersonal.
Och jag har framför allt haft roligt! I Raol Wallenbergparken där jag arbetar som ensam voluntär tillsammans med projektledaren, produktionsassistent, scenchef, konferencier och tekniker är vi alla som en liten familj. Vi ber varandra om hjälp, vi ger och vi tar. Allt har flutit på bra utan några större incidenter men samtidigt har det varit gott om att göra.

Jag tror att man hela tiden måste vara flexibel. Även om jag fått schema på åtta timmar om dagen har jag ändå arbetat tills fötterna överösts av blåsor och tolvtimmarspass med ett mål mat om dagen. Jag menar inte att det är något negativt, jag har tvärtom haft det underbart! Det där med maten är också självvalt, trots att maten är god, är det festivalmat och det känns helt enkelt lite mer näringsrikt att äta hemma om kvällarna (även om det blir sena middagar).

Min roll som artistvärd har hittills också varit mycket lärorik. Att städa loger, ta emot och serva artister kanske inte låter mycket för världen men sätter man väl in foten i denna världen får man se och höra så mycket mer än vad många kanske tror.
Jag har hjälpt till att rigga på scen, bära tunga instrument, kokat kaffe, fylla på dryck och godis i logen, visat min sida som service-minded, cyklat fram och tillbaka till Teknikmagasinet på rekordfart och köpt rökvätska 10 minuter innan en spelning, fyllt på vatten, sprungit som en tok hit och dit och hämtat saker från olika scener och kansli för att det helt enkelt tagit för lång tid att vänta på andras aktioner. Ett heltidsjobb med andra ord!

Nu väntar ytterligare fyra dagars voluntärarbete innan det bär av till skolbänken igen. Samtidigt som det ska bli skönt med mer regelbundna tider igen kommer jag säkerligen sakna allt arbete med Malmöfestivalen!



Kommentarer

Varsågod och kommentera:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0