Vilken larvig personlig integritet!

 
Bilden är hämtad från Sydsvenskan.se (Läs hela artikeln här)

Jag har egentligen ganska svårt att förstå hela grejen med den personliga integriteten. Jag vet vilken innebörd begreppet har, hur man definierar och beskriver den. Det jag däremot inte fått klarlagt för mig är själva meningen med en personlig integritet i offentliga sammanhang. Vi är människor, privata inom hemmets väggar och offentliga i vår övriga vardag. Vi har en integritet, en personlig sfär och ett privat område som vi gärna vill ha för oss själva, kanske mestadels psykiskt. Men som offentliga varelser vid alla offentliga händelser har vi en roll, vare sig vi vill det eller inte, och den kan vi inte komma undan. Då har den personliga integriteten ingen betydelse längre. Vi blir till myror i en myrstack, träd i skogen eller droppar i havet. Vår närvaro spelar med andra ord ingen större roll för världen och vad behöver vi då vår integritet till?
Jag kanske låter hård men jag vill bara påpeka skillnaden mellan att vara hemma och borta.

Jag kan känna mig mer kränkt av att min soptunna blåst omkull
, och alla mina slängda med dock hemliga tillhörigheter ligger utspridda på gatan, än att bli filmad på stan eller i skolan av en övervakningskamera.
Storebror ser dig, heter det. Men känner vi oss inte tryggare av att någon bevakar oss än om vi skulle gå helt ensamma och känna oss under ständiga hot och förföljelse? Jag kan bara spekulera i att saker och ting till och med skulle bli värre utan övervakning. Vad gör det för skada att bli övervakad av en maskin, en robot som bara spelar in frekvenser av en vardaglig scen. Människor som korsar gatan, kliver på bussen eller elever som hämtar böcker från sitt skåp i skolkorridoren. Vart är vår personliga integritet då? Bortglömd, skulle jag vilja säga!

Det är stor skillnad mellan att offentligt hjälpa människor, säkerställa platser eller förhindra kriminalitet och att vilja kränka människors personliga integritet. Det låter som om själva förslaget om borttagning av kameror kommer från dem som vill stöka till och skapa ett kaos i vårt samhälle.

Det kanske vore enklare om alla kunde vara linslöss istället. Då skulle vi kanske slippa alla onödigt larviga diskussioner och kunna ägna oss åt viktigare saker istället!




Kommentarer

Varsågod och kommentera:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0