Arvid från Kristina

Efter dagens repetition inför kommande show på IKEA i Helsingborg, mötte jag och Magnus hans gamla kamrat och kollega Lars Leishem från Malmö Opera. Intresserad som jag alltid blir av människor från teaterns värld lyssnade jag noga med munnen halvt öppen och med vidöppna ögon. Efter en del snack och gamla minnen kom vi så småningom in på mitt favoritämne, nämnligen MUSIKAL. Jesus Christ Superstar blev direkt ett samtalsämne och eftersom Lars arbetat med Ola Salo under denna tiden fortsatte historierna om honom. 

"Under åren som Kristina från Duvemåla spelades på Malmö Opera fick Ola hoppa in som rollen Robert några gånger när ordinarie Peter Jöback skulle på audition i London. Björn och Benny lät aldrig Ola få öva på rollen ordentligt och det ledde till att Ola blev sen in på scenen den första kvällen. Jag (Lars) som spelade Arvid stod på scen och skulle hugga med yxa samtidigt som Ola skulle stoppa mig. Men på grund av Olas sena entre missade han mitt huggande och kom inrusandes på scenen för att hinna med alla repliker. Han hoppade fram till mig och landade på min fot som bröts mitt på scenen och eftersom vi precis börjat fick jag spela klart hela musikalen med bruten fot."

Det var precis där, i slutet av historien, som saker och ting gick upp för mig, och jag slängde ur mig:

- Vänta, var det du som spelade Arvid i Kristina?

- Ja, svarade Lars och log.
- Över 500 föreställningar och jag är även med på skivan som spelades in.

Arvid från Kristina! Helt otroligt fantastiskt! Och jag som brukar stå hemma i vardagsrummet och sjunga till hans låtar (det fick han också veta).

Lars alias Arvid, som numera är pensionerad, visade sig vara en mycket trevlig och ödmjuk man som till och med gav mig en kram när vi skulle gå åt skilda håll. Ett möte med Arvid- från Kristina från Duvemåla! Min dag var gjord!


Kommentarer

Varsågod och kommentera:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0