Födelsedagens choklad- & pekannötspaj

Inför Tobbes födelsedag har jag självklart ställt mig i köket för att baka en smarrig tårta eller numera paj. Förra årets chokladtårta blev lite för onyttig för att vi skulle välja den i år igen men den är fortfarande en underbar favorit. Nu valde jag att istället satsa på en fettsnålare paj (om det nu är fettsnålt vet jag inte men genom att skippa 250 gram smör, flera dl vispgrädde, strösocker och ljus- och mörk choklad blir sötsaker på morgonen lite mer tillåtet).

Här är min nya och spännande choklad- och pekannötspaj:

1. Gör en sats fin mördeg

INGREDIENSER:
175 g vetemjöl
100 g smör, delat i bitar
1 msk strösocker
1 äggula, uppvispad med 1 msk kallt vatten

 
1.1 Sikta ner mjölet i en stor skål. Tillsätt smöret och arbeta in det med fingertopparna tills blandningen fått en smulig konsistens. Rör ner sockret och vispa i äggulan.



1.2 Knåda degen lätt. Slå sedan in den plastfolie och låt vila i kylskåpet i 1 ½ timme.

1.3 Tryck ut degen i en pajform, 20 cm i diameter.

2. Gör fyllningen till pajen

INGREDIENSER:
55 g smör
3 msk kakao
2 ½ dl ljus sirap
3 ägg
70 g ljust muscovadorråsocker
175 g hackade pekannötter

Vispgrädde (till servering)
Malen kanel (att pudra över)

2.1 Sätt ugnen på 190 grader.

2.2 Smält smöret i en kastrull, sikta ner kakaon och rör i sirapen.


2.3 Häll ägg och socker i en stor skål och vispa ihop. Tillsätt sirapblandningen och hackade pekannötter.
Rör om noga!

 
2.4 Häll fyllningen i pajskalet och ställ pajen på en varm bakplåt i ugnen.
Grädda i cirka 35 minuter eller tills fyllningen nästan stannat.

 


2.5 Servera pajen varm med en klick vispgrädde och pudra över malen kanel.
(den nedersta bilden är ett exempel på hur pajen kan se ut)



Kommentarer

Varsågod och kommentera:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0