Retorik som kärnämne JA!

Retorik= konsten att tala

För bara 50 år sedan var retorik ett obligatoriskt ämne i skolan. Det var ett ämne som ansågs livsviktigt för att människan skulle komma någon vart i livet, utvecklas och våga interagera med andra människor.
När åren gick valde dock Sveriges ledande politiker att samhället inte längre behövde lära sig hur man kommunicerar med varandra. Man tyckte kanske att det var en självklarhet, eller så ville man manipulera de "dumma medborgarna" och styra dem som robotar
Vad var det som gick snett? Varför tog man ett sådant otroligt dumt beslut?

Barn och ungdomar idag kan inte berätta om sitt liv, de kan inte argumentera riktigt för sina åsikter, de kan knappt berätta om sin skoldag (tro mig, jag har sett det).

Jag håller faktiskt med Christer Hanefalk när han säger att retorik är skolans viktigaste ämne. För vad skulle vi göra om vi inte kunde kommunicera och tala med andra människor? De är hela grundpelaren för skolans uppbyggnad.

Många försöker idag briljera med svåra ord som de knappt själva förstår. Jag tillhör en av dem. För bara en dag sedan fick jag reda på att till exempel event kommer från det latinska språket och ordet eventus som betyder utgång, avlöpa. Jag fick också veta att projekt kommer från ordet projekere som betyder kasta fram. Hur många visste egentligen det? Hur många vet ens vad sitt yrke betyder? Eller sitt namn (Lovisa kommer från Ludovig och betyder beröm, kämpe.)?

Jag älskar att skriva och tala inför publik. Men hade jag lärt mig retorik redan från grundskolenivå hade jag med all säkerhet känt mig tio gånger så säker än vad jag gör idag (det jag kan idag har sakta vuxit fram från år av träning och jag är ännu inte färdiglärd). Jag hade kunnat lägga fram fler argument, jag hade kunnat skriva långa presentationer på under timmen och jag hade kunnat slänga mig ut i ämnen där improvisationen tagit över.

I framtiden hoppas jag på en förändring. Jag hoppas på att fler politiker inser sina-, skolans- och samhällets brister innan det går överstyr. För jag vill kunna sitta vid matbordet och tala med mina framtida barn utan att de ska skämmas över att kunna prata.

Retorik i skolan och som kärnämne JA!

(Ser ni att jag använder trerytm i flera meningar eller att jag skriver i formen Ordo naturalis- då, nu, sen? Retorik!)


Kommentarer
Postat av: Lillsnörpa

Mycket klokt i deitt inlägg! /Lillsnörpa

2010-02-03 @ 22:32:03
URL: http://lillsnorpa.blogg.se/

Varsågod och kommentera:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0