Performing Art School

När jag anlände till Performing Art School/ Dansforumfredagen den 24 april var jag taggad, pirrig och exhalterad. Jag hade intalat mig att enbart fokusera på mig själv och BARA på mig själv. Jag tror att det är lika svårt för alla att bara se sig själv under några pressade dagar. Det är lätt att tanken glider bort och börjar fundera på andra sökande. Hur de känner, hur de förberett sig, hur de dansar, hur de sjunger, hur de helt enkelt tänker? Lyckligtvis 'hittade jag mig själv' i ett virrvarr av människor och jag kände att jag kunde slappna av trots en pressad stämning.

Dansprovet, som var först för dagen, var långt, svettigt men extremt roligt. Jag måste nog erkänna att dansen börjar ta över mitt liv, kanske en del av mitt sångmässiga intresse också. Men jag tror att jag måste ha den inställningen fram till att jag känner mig nöjd med mina dansmässiga kunskaper, även om jag absolut inte får tappa sången och musikaliteten (inte för att jag tror att det är någon risk). Baletten har gått framåt och det kändes även på provet. Pliéer, tondyer, battement och spagatnedgångar fungerade bra. Lite småmissar i jazzdiagonalerna men det kändes ändå som att jag tog mig framåt och danskombinationen tycker jag fungerade bra. Jag blev extra glad över att kombinationen satte sig snabbt och fokuseringen gjorde att rörelserna såg bra ut. Jag kan med all rätt säga att ett tre timmars (plus 30 minuters uppvärmning) gav en rejäl träningsvärk dagen efter. Nackdelen med dansprovet var den STORA gruppen människor som skulle trängas på golvet. Det blev en hel del slag och stamp på andra och trots att man ville vara vänlig och be om ursäkt fanns det nästan ingen som hade tid att ens bry sig om ursäkterna som haglade.

Jag var först ut i teaterprovet och i hyfsad tid till sångprovet. Jag har alltid föreställt mig teaterdelen som den minsta delen i musikalaudition men all monolog- och dramaträning har fått mig att tänka om lite. Jag är nöjd med både teatern och sången. Enda nackdelen var att jag värmde upp för mycket. Visst kan det låta konstigt att jag kan värma upp för mycket men som för vissa andra musikalartister/sångare (ex Tommy Körberg) tål jag inte att värma upp för mycket, speciellt inte efter en förkylning som fortfarande finns kvar. Jag har funderat en del över detta fenomen, eftersom jag inte har några problem med att sjunga i timmar men en lite 'för' lång sånguppvärmning gör min röst hes och aningen svag.
Hesheten (både från tidigare förkylning, uppvärmning och normal heshet i rösten) var något som både teater- och sångpedagogerna reagerade på och jag vet inte om detta var till min fördel eller nackdel. Självklart förklarade jag mina skäl och jag gick nöjd ut från Dansforums dörrar efter lite diskussioner med tidigare bekanta som är nuvarande studenter vid PAS.

Kl. 18.00 fick jag meddelande om att jag tyvärr inte gått vidare till dag två. Det känns alltid surt att få ett NEJ men jag reser mig också starkare till nästa gång.

Kommentarer

Varsågod och kommentera:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0