Religionens grupperingar

Min krönika må vara lång, men jag lovar att det, i min mening, är den bäst skrivna hittills och därför bör läsas med både ett öppet sinne och engagemang.



"Religion har förorsakat stor smärta men också givit miljoner människor något att tro på; ett hopp, ett kall och ett liv.

Religion har fört samman och burit människor över stormande hav och

heta öknar men även förhindrat sammanföring och slitit isär individer från varandra.

Religion har skapat förståelse, kärlek och bevarat fred men samtidigt

varit anledning till hat, ondska och krig.

Religion har varit orsaken till maktkontroll i världen men har också gett mänskligheten en möjlighet till förändring."


För många århundraden sedan hade präster, profeter och heliga män makten över de obetydliga människor som levde i samhället, de kristnas korståg skapade förödelse i och med dess uppdrag- att erövra Jerusalem och det heliga landet, kvinnor brändes på bål och alla fruktade de så kallade helvetet och infernots eldar.

För inte så länge sedan avrättades miljontals människor i olika folkmord runt om i världen.

I dag är kvinnorna fortfarande kuvade, männen har fler fruar än tänder, folkmassor lever kvar i det förgångna och flygplan kapas i Guds namn.


Jag kan se att den värld där vi i dag lever liknar ett scenario från förr, men med en annan utgång den här gången. Vi är på väg att delas upp i grupper, ateister VS extremister.

Industrialismens genombrott har utvecklat nya sammansättningar i samhället. I och med den hysteri som i dag finns kring jordens ekonomi, affärsuppgörelser och utveckling kommer verkligheten ikapp oss. Det finns inte längre någon tid att ägna åt drömmar och hallucinationer. Makthavarna refererar numera till religionen som ett verktyg. Den nya världen skapar ateister.


Vid sidan av den vetenskapsbaserade verklighetstron växer sig rädslan om jordens undergång sig allt starkare. Människor samlas, genomgår ritualer, förstärker sin tro. De kloster som tidigare var på väg att försvinna kommer blomma upp igen. Allt fler unga anhängare följer ett budskap som församlingar och grupper lockar med. Tonåringar tror sig göra revolt genom att bli mer extrema i sin tro. De kämpar och strider mot omvärlden, mot de otrogna och går in i ett tillstånd som snart övergår till ett spel mot verkligheten. Den nya världen skapar extremister.


Kanske kommer det utlösas ett krig mellan de icke- troende och troende. Jag vet inte säkert, det går bara att spekulera. Det har skett tidigare och det kan ske igen. Just nu vet jag bara att det pågår ett inre krig i människans kropp och själ.


I denna omtumlande värld har jag dock glömt en mycket viktig grupp som, enligt min personliga åsikt inte kan klassificeras in i någon av de ovannämnda kategorierna. Den nya världen skapar kanske ateister och extremister, men den skapar också oss- vi andra som tror på MODER JORD; de fyra elementen, själen, samspelet mellan guden, gudinnan och naturen.

Vi som tror på hela mänskligheten!

 ________________________________________________________________

SLUT


Kommentarer
Postat av: Ida

Jag tycker om att läsa det du skriver :)

Själv jobbar jag fortfarande kvar på Ung, tar lärdom samtidigt som jag drömmer om att en dag få leva ut min dröm i musikens värld, precis som du.

Ta hand om dig, Lovisa!

Kram Ida

2008-10-13 @ 15:06:40
URL: http://idabjornstrom.blogg.se/
Postat av: Petra

Hej!

Kom in här av en slump... hur är allt och hur trivs du i Eslöv? Jag trivs jättebra i Linkan :) Klassen är trevlig och jag och PAtrik bor mysigt. Just nu läser vi spanksa :P Ta hand om dig, kram

2008-10-13 @ 18:08:42
Postat av: Ida

Åh, va mysigt det låter! Förhoppningsvis får jag se dig på scen någon gång :D "vi ses när jag blir känd", right? ;)



Tack för ditt svar. Du har blivit en del av min inspiration.



/Ida

2008-10-14 @ 12:42:46
URL: http://idabjornstrom.blogg.se/

Varsågod och kommentera:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0