Vad hände med köksansvaret- unga vuxna?

När man flyttar hemifrån förväntas man veta mycket och allt om allting. Visst, inga problem, det kan jag ta. Jag kanske inte har de erfarenheterna i och av livet som många äldre har men nog vet jag i alla fall hur jag diskar, torkar spisen och lämnar köket lika snyggt som det var innan jag kom dit. Problemet med min nyfunna, nästan lite pedantiska städmani är att alla runt omkring mig inte tycks hålla med mig om hur saker och ting ska se ut. Frasen:
 - Jag har inte smutsat ner så här, så varför skulle jag ta undan efter någon annan?, är den vanligaste jag hör nuförtiden och den får mig att koka inombords.

Jag tycker det inte är trevligt med matrester i vasken, fastbränt matfett på spisen eller smulor på golvet. Det frestar mig inte heller att äta på ett nedkladdat matbord, jag vill inte ta mat från ett kylskåp full av Drosophila melanogaster (bananflugor) eller lägga en smörgås i den tomatsås-dränkta microvågsungnen. Kanske kan jag inte klandra de 16 åringar som ännu inte förstått innebörden av  och med "flytta-hemifrån-ansvaret" men när ålder stiger över tonårsgränsen börjar det röra sig om ren lathet.
Jag kan själv komma ihåg de gånger då jag som tonåring inte orkade böja mig ner och plocka upp en smörgåskant, enbart för att jag ansåg den lilla nigningen och handstäckningen mot golvet var jobbig. Jag lät helt enkelt den tappade brödbiten ätas av hundarna.
Det är synd att vi inte har några hundar till golvmoppar just vid detta tillfälle. Jag lovar- det skulle behövas. Som tur är sköter numera insekterna städjobbet och så småningom råttorna, när det blir tillräckligt kallt för de små djuren att stanna ute. Det finns måttligt med mat för dem under diskbänken där komposten har trillat omkull och rutten mat lagt sig i alla hörn. Ärligt talat ser det ibland ut som om Hiroshimabomben slagit ner igen, men den här gången i lilla Eslöv (utnämnd till Sveriges tråkigaste stad tre år i rad). Märkligt!

Nej, en drastisk förändring behövs. Och eftersom jag nu blivit utnämnd till Bovärd har "bördan" (eller snarare nöjet/ tillfredställelsen att sätta dit någon) lagts på mina axlar. Kanske inte städningen men spioneriet. Fint på morgonen, vidrigt på kvällen. Vem som blir utpekad som den misstänkte kan bara framtiden utvisa. Jakten är i full gång!

FÖRE kl 10.00




EFTER 22.00



Kommentarer
Postat av: Fanny

Hahah va skön du är=P Men förstår dig heeeelt, hade samma problem i nice. Några drophidas magadasker (bananflugor) hade vi dock inte hahaha

2008-10-20 @ 23:37:38
URL: http://itsafannything.blogg.se/

Varsågod och kommentera:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0