PÅ RIKTIGT!

- När ska du börja plugga på riktigt då, Lovisa?
- Vaddå, på riktigt?
- Ja, typ ingenjör på universitetet eller liknande, du vet!


Det var denna konversation, med en nära vän, som fick min inre politiker att sätta igång världens diskussion mellan min högra och vänstra hjärnhalva häromdagen. Jag började fundera på vad som egentligen anses som 'riktigt' eller 'oriktigt/icke-riktigt'. Ska en läkar-, lärar- eller samhällsvetarutbildning klassas som mer riktigt än en musikal- eller skådespelarutbildning? Alla tankar och funderingar fick min hjärna att krångla in sig i en labyrint utan slut och jag insåg att alla i min närhet innerst inne kanske säger:
'Lovisa sysslar inte med något vettigt? När ska hon börja utbilda sig till nåt riktigt?'


Tyvärr måste jag nog alltid fightas mot samhällets ideal om den exemplariska utbildningen. Musik-, sång-, dans- och skådespelarbranschen går mot en osäker framtid med allt mer hårdnande konkurrens och högre arbetsbrist. De flesta anser att alltsammans är en hobby, ett intresse men inget mer än så.
Fast om man ser det på det yrkesmässiga stadiet kan man ju lika gärna ta en titt på övriga arbetsmarknaden. Det är bara ett fåtal yrken som kommer ha ett underskott och därmed brist på personal om några år. Så varför ska man då ge upp en dröm bara för att man går mot osäkra framtidsutsikter?
Istället för att dra ner mig under vattenytan får det mig att tagga till. En ny utmaning kanske? Härligt!

Rätt inställning, rätta utmaningar, rätt konkurrens och helt rätt utbildning tar mig alltid långt.

Helt på riktigt, alltså!

Kommentarer

Varsågod och kommentera:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0