Mitt i (p)lytet

"Bra, klatschigt och en underhållande revy som rekommenderas att se."

Jag måste erkänna att mina känslor kring den 2,5 timmes långa pjäsen Mitt i (p)lytet är en aning splittrade. De fyra huvudpersonerna, Pierre Björkman, Gunilla Ericsson, Niclas Lendemar och Klas Malmbergs, medverkan gör att stämningen pendlar mellan glädje, medkänslan och förundran. Att de också är födda med olika slags handikapp och utvecklingsstörningar gör att jag häpnas av alla inlärda repliker, sånger och skickliga rollgestaltningar.

Det sker några avbrott, replikerna är lite sluddriga och hackiga under vissa stunder och det hörs lite falska toner då och då men är det ett genrep så är det. Med lite hjälp från backstage personal skapar de ändå ett roligt och lättsamt amatörskådespel/ revy som lockar fram många skratt. När de gång på gång skapar klockrena skämt om människors fördomar får de publiken att tänka till lite extra.

Vad som däremot drar ner min uppmärksamhet och min nästan lite barnsliga nostalgi är den inbjudna gästen Harald Leander (här kallad 'kändisen'). Totalt främmande för mig och de allra flesta försöker han tafatt att underhålla publiken- något som faller som en sten mot en havsbotten. Att dra ett skämt om hur man möblerar ett rum, sjunga en dyster sång, som i värsta fall lockar fram ett löjligväckande skratt ur åskådarna, och att försöka imponera genom att ta av sig kläderna och lägga sig på en spikmatta är motbjudande och jag känner ett starkt obehag sprida sig i kroppen.  Jag vill, under dessa scener, helst av allt lämna salen. Att inte heller kunna texten på slutsången och sina egna repliker (utan istället stå med ett papper framför näsan) får mig att må ännu sämre än innan. Oproffsigt!
Som tur är räddar de fyra 'hjältarna' mig från att drunkna och drar igång publiken till allsång och annan medverkan.



En stor eloge till:

* Jan- Erik Sääf: Enmansband som förutom att spela trummor, piano och munspel, joddlar och skapar ljuvlig musik med munnen. Extremt musikaliskt! Plus är också hans trevliga utseende (kan ha att göra med en kvinnas 'äldre-män-beundran').

* Ulrika 'Ulle* Bååth: Förutom med sitt arbete bakom scenen med de medverkande agerar hon stand-up komiker och klarar jobbet galant med välgodkänt i betyg.

Bäst ikväll:

* Bandet 'Desinformation': Helt och hållet överväldigande. Jag köper skivan - GE MIG!




Mitt i (p)lytet spelas på Moomsteatern i Malmö, Nobeltorget

Kommentarer

Varsågod och kommentera:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0